Główny dyrygent i dyrektor muzyczny Praskiej Orkiestry Symfonicznej, główny dyrygent gościnny Orkiestry Filharmonii Bohuslava Martinů
Czeski dyrygent Tomáš Brauner (laureat Międzynarodowego Konkursu Dyrygenckiego Dimitrisa Mitropoulosa w Atenach). Główny dyrygent i dyrektor artystyczny Praskiej Orkiestry Symfonicznej, najlepszej orkiestry Republiki Czeskiej z prawie 100-letnią tradycją muzyczną.
W latach 2013-2018 był głównym dyrygentem Filharmonii w Pilźnie, a w latach 2014-2018 był głównym dyrygentem gościnnym Orkiestry Symfonicznej Czeskiego Radia w Pradze. W latach 2018-2021 piastował stanowisko głównego dyrygenta Orkiestry Filharmonii im. Bohuslava Martinů.
Tomas Brauner, aktywny zarówno jako dyrygent orkiestrowy, jak i operowy, współpracuje z czołową europejską orkiestrą symfoniczną. Gościnnie dyrygował Orkiestrą Filharmonii Czeskiej, Deutsche Radio Philharmonie, Monachijską Orkiestrą Symfoniczną, Nürnberger Symphoniker, Słowacką Orkiestrą, Państwową Orkiestrą Radia, Filharmonią Krakowską, Narodową Orkiestrą Radiową Rumunii, PKF Praska Filharmonia, Praską Orkiestrą Symfoniczną Radia, Czeską Narodową Orkiestrą Symfoniczną Orkiestra Symfoniczna, Orkiestra Kolorów w Atenach, Filharmonia Janáčka Ostrava, Praska Orkiestra Kameralna, Państwowa Filharmonia w Koszycach, Morawska Filharmonia w Ołomuńcu i wiele innych.
Tomáš Brauner rozpoczął karierę dyrygenta operowego w Teatrze J. K. Tyla w Pilźnie.
Dyrygował wieloma produkcjami i premierami. Gioconda Ponchielego, Don Giovanni Mozarta, Dziewica Orleańska Czajkowskiego, Il Turco di Italia Rossiniego, Rusałka i Jakobin Dvořáka, Turandot Pucciniego, Faust Gounoda, Adriana Lecouvreur Cilei, Dzwonnik z Notre Dame Jarre’a i wiele innych.
W Praskiej Operze Narodowej zadebiutował dyrygując Otello Verdiego. Od tego czasu dyrygował wieloma operami, w tym Don Quijote Masseneta, Cyrulik sewilski Rossiniego, Cyganeria Pucciniego, Tosca, Turandot, Nabucco Verdiego, Traviata, Carmen Bizeta, Czarodziejski flet Mozarta, a także koncertowym wykonaniem Mignon Ambrois Thomasa, i Giselle autorstwa Adama.
W Narodowym Teatrze Morawsko-Śląskim w Ostrawie dyrygował Nabucco i Ernani Verdiego, Il Trittico Pucciniego, Maria Stuarda Donizettiego, Romeo i Julia Goundo, Hamlet Tomasza czy Kátá Kabanova Janáčka. W 2019 roku miał nowe produkcje w Słowackim Teatrze Narodowym z Les Comptes de Hoffmann Hoffmana.
Tomas Brauner występował jako dyrygent gościnny na znaczących międzynarodowych festiwalach, takich jak Festiwal Richarda Straussa w Garmisch Parten-Kirchen, gdzie wykonał Symfonię alpejską Straussa z Orkiestrą Symfoniczną Radia Praskiego. Występował także na Międzynarodowym Festiwalu Muzycznym w Bad Kissingen, Międzynarodowym Festiwalu Muzycznym Praska Wiosna, Międzynarodowym Festiwalu Operowym Dvořáka w Pradze Międzynarodowym Festiwalu Operowym Smetany s Litomyšl oraz na Międzynarodowym Festiwalu Muzycznym Český Krumlov.
Jego nagranie wszystkich utworów wiolonczelowych Bohuslava Martinů dla wytwórni Dabringhaus und Grimm zdobyło nagrodę Classic Prague Awards 2017.
Dyskografia Tomáša Braunera obejmująca nagrania – Karel Husa – Music for Prague (Supraphon), Slavonic Rhapsodies Dvořáka (Arco Diva) oraz dla wytwórni Czeskiego Radia Radioservis Kompletne koncerty iano Bohuslava Martinů oraz Manfreda i Fatuma Thaikowskiego.
Tomáš Brauner studiował obój i dyrygenturę w Państwowym Konserwatorium w Pradze. Jest absolwentem Akademii Dyrygentury Sztuk Scenicznych w Pradze w klasie prof. Radomila Eliški. Studia dyrygenckie kontynuował na Universität für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu u prof. Uroša Lajovica. W 2017 roku Tomáš Brauner otrzymał Nagrodę Artystyczną Miasta Pilzna za wybitny wkład artystyczny.
Na zdjęciu Tomáš Brauner, fot. Petra Hajska