Warsztat będzie dotyczyć pracy z historią mówioną – jedną z metod dokumentowania narracji biograficznych, tradycji rodzinnych i społecznych, historii miejsc i ważnych wydarzeń, opowiadanych przez pryzmat indywidualnej pamięci.
Szczególną uwagę skierujemy na tereny dotknięte migracjami i przesiedleniami ludzi po II Wojnie Światowej (m.in. Pomorze Zachodnie). W odniesieniu do tych ziem często mówi się o braku specyfiki regionalnej, która byłaby analogiczna do innych regionów, gdzie tradycje są przekazywane „in situ” przez wiele pokoleń. Zmiana przynależności państwowej i prawie całkowita wymiana ludności po 1945 roku stworzyły specyficzny krajobraz kulturowy, w którym wymieszały się tradycje różnych regionów. To niesamowicie bogate i różnorodne dziedzictwo może się to stać puntem wyjścia do świadomego czerpania z tych zasobów, wspólnego kreowania i tworzenia kultury oraz budowania więzi.
Prowadząca
Ewa Grochowska – pieśniarka i instrumentalistka. Działalność koncertową, edukacyjną i popularyzatorską (od końca lat 90. XX wieku) poświęca muzyce tradycyjnej i kulturze ludowej. Realizuje interdyscyplinarne projekty artystyczne, badawcze i dokumentalne, badania terenowe i kwerendy źródłowe, nagrywa historię mówioną.
Prowadzi warsztaty śpiewu tradycyjnego, podczas których – oprócz pracy nad emisją głosu i nauką stylów wykonawczych – zaprasza uczestniczki/uczestników do pracy nad zagadnieniami pamięci, tożsamości i przekazu tradycji.
Od 2017 roku zajmuje się badaniami nad tożsamością kulturową i przemianami tradycji muzycznych w warunkach trudnych realiów historycznych, na przykład powojennych migracji i przesiedleń. Dedykowane są temu projekty: „Tutejsi: tradycje muzyczne Pomorza Zachodniego” (2017), „Genealogie: muzyka Pomorza Zachodniego” (2018-2019), “Karty Pamięci” (od 2020) oraz „Wolin – wyspa pamięci” (od 2021).
Jest również autorką esejów, felietonów, reportaży i innych tekstów, publikowanych przez m.in.: Radiowe Centrum Kultury Ludowej, portal
muzykatradycyjna.pl, Ruch Muzyczny, Glissando, Przekrój, Dwutygodnik, Słowo Żydowskie, Midrasz. Była nominowana do Narody im. Teresy Torańskiej (2021). Zajęła I miejsce w konkursie literackim Voque Polska (2023). Doktorka nauk humanistycznych (2007).
Wydarzenie w ramach cyklu warsztatów skierowanych do animatorów kultury, instruktorów w domach kultury, opiekunów zespół ludowych, członków organizacji pozarządowych i kół gospodyń wiejskich z terenu Pomorza Zachodniego. Warsztaty mają służyć oswajaniu lokalnego dziedzictwa kulturowego, przekazując narzędzia i materiały potrzebne do pracy ze społecznościami lokalnymi.
Warsztaty prowadzone będą w ramach projektu Akademia Tradycji Odrzańskich, dofinansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.
Warsztaty bezpłatne. Zgłoszenia będą przyjmowane od 1 lipca do 15 sierpnia pod adresem: w.wiezowska@filharmonia.szczecin.pl. Liczba miejsc ograniczona.Organizator
Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie - Miejska Instytucja Kultury współprowadzona przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Projekt Turniej Muzyków Prawdziwych Edycja 9 jest dofinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (Fundusz Małych Projektów w ramach Programu Współpracy Interreg VI A Meklemburgia-Pomorze Przednie/Brandenburgia/Polska 2021-2027) w ramach celu szczegółowego 4.6 „Kultura i zrównoważona turystyka”.
Turniej Muzyków Prawdziwych Edycja 9. jest współfinansowany przez Fundację Współpracy Polsko-Niemieckiej.
Partnerzy
Partner merytoryczny
Patronat medialny